Erik, hoe ziet jouw dag er meestal uit?
Even over half 8 ’s ochtends rij ik met mijn servicewagen het parkeerterrein van Energie Service Noord West op. Hier komen alle monteurs elke ochtend bij elkaar om bij te praten, de dag door te nemen en zich opnieuw te bevoorraden. Ik vul de nodige spullen aan en ga om 8 uur met mijn wagen op pad, richting de eerste klant van de dag. Rond half één proberen we samen te lunchen op kantoor, de rest van de dag ben ik meestal onderweg of bij klanten aan het werk.
Wat is de meest voorkomende reden van een bezoek aan de klant?
Vaak gaat het om een storing of om het bijvullen van de cv-ketel. Veel mensen weten toch niet echt hoe dat bijvullen moet, of willen liever dat er een vakman langskomt om het voor ze te doen. De oorzaak van een storing kan enorm variëren. Het kan een mechanisch of een elektrisch probleem zijn, maar er kunnen ook installatieproblemen zijn ontstaan. Vaak gaat het om lekkages, verstoppingen, elektrische haperingen of ‘gekke geluiden’ die de cv-ketel ineens maakt.
Overigens zijn het niet alleen cv-ketels waar we voor langs komen; ik kom ook vaak bij klanten die problemen hebben met hun geiser, warmtepomp, airco, noem maar op. Storingen zijn divers en dat maakt mijn werk als monteur interessant en uitdagend. Bovendien inspireert het mij dat elke dag weer anders is. Dat houdt het werk voor mij leuk, al dik 30 jaar.