wachtwoord vergeten registreren
Monteur Erik belt aan

De typische werkdag van: monteur Erik

Zo ziet de werkdag van monteur Erik eruit

Bij ESNW werken veel verschillende specialisten met ieder hun eigen specifieke vakgebied. In de mini-reeks ‘De typische werkdag van:’ nemen we onze klanten mee in de dagelijkse werkzaamheden van onze vakmensen. In dit artikel kijken we mee met Erik, al ruim 30 jaar monteur bij ESNW.

Erik, hoe ziet jouw dag er meestal uit?

Even over half 8 ’s ochtends rij ik met mijn servicewagen het parkeerterrein van Energie Service Noord West op. Hier komen alle monteurs elke ochtend bij elkaar om bij te praten, de dag door te nemen en zich opnieuw te bevoorraden. Ik vul de nodige spullen aan en ga om 8 uur met mijn wagen op pad, richting de eerste klant van de dag. Rond half één proberen we samen te lunchen op kantoor, de rest van de dag ben ik meestal onderweg of bij klanten aan het werk.  

Wat is de meest voorkomende reden van een bezoek aan de klant?

Vaak gaat het om een storing of om het bijvullen van de cv-ketel. Veel mensen weten toch niet echt hoe dat bijvullen moet, of willen liever dat er een vakman langskomt om het voor ze te doen. De oorzaak van een storing kan enorm variëren. Het kan een mechanisch of een elektrisch probleem zijn, maar er kunnen ook installatieproblemen zijn ontstaan. Vaak gaat het om lekkages, verstoppingen, elektrische haperingen of ‘gekke geluiden’ die de cv-ketel ineens maakt.

Overigens zijn het niet alleen cv-ketels waar we voor langs komen; ik kom ook vaak bij klanten die problemen hebben met hun geiser, warmtepomp, airco, noem maar op. Storingen zijn divers en dat maakt mijn werk als monteur interessant en uitdagend. Bovendien inspireert het mij dat elke dag weer anders is. Dat houdt het werk voor mij leuk, al dik 30 jaar.

Welke vragen krijg je vaak van klanten?

Vragen krijg ik eigenlijk niet zo vaak. Op het moment dat de cv-ketel het niet doet, wordt eigenlijk nooit gevraagd waarom het ding niet werkt; klanten constateren het alleen en nemen dan contact met ons op voor de oplossing. Soms krijg ik wel vragen van een geïnteresseerde klant, maar vaak blijkt die dan een technische achtergrond te hebben waardoor hij wel doorvraagt. Als ik toch moet kiezen gaan de meest gestelde vragen over regelmatig terugkerende storingen door het te laat bijvullen van de cv-ketel. Klanten vragen zich dan af: "Hoe voorkom ik dit? Hoe vul ik mijn cv-ketel bij en hoe vaak moet ik dat dan doen?".  

Bijvullen moet dus vaak gebeuren en zorgt voor de meeste vragen. Is dat iets wat klanten zelf ook kunnen doen?

Zeker! Aan de drukmeter van de ketel kan een klant zien of de ketel al moet worden bijgevuld of nog niet. Het is belangrijk om de drukmeter regelmatig te controleren en indien nodig bij te vullen. In een ideale situatie ligt de druk tussen de 1 en 2 bar. Komt de druk daaronder dan is het de hoogste tijd om de cv-ketel bij te vullen. Dit hoef je als het goed is niet vaker dan 2 keer per jaar te doen. Als je de ketel meer dan twee keer per jaar moet bijvullen, neem dan even contact op! Grote kans dat er dan ergens een lekkage is.

Is het lastig om zelf een cv-ketel bij te vullen?

Nee, dat valt wel mee. Op de website staat een video die stap voor stap uitlegt hoe je de cv-ketel kan bijvullen. Meestal is het zo gedaan. Als de klant de cv-ketel liever door mij of een andere vakkundige monteur wil laten bijvullen, dan is dit natuurlijk ook mogelijk! We doen het graag.

Krijg je ook wel eens klachten van klanten?

Het klinkt misschien onmogelijk, maar het is waar... klachten krijg ik eigenlijk nooit! Wel vraagt de klant soms aan mij waarom de storing nog niet is opgelost. Meestal vragen ze dit als zij twee keer vlak achter elkaar storing hebben gehad en daarvoor al eerder een monteur is langs geweest.

Hoe kan het dan dat er soms twee keer een monteur langs moet komen?

Het kan voorkomen dat wanneer ik aankom bij de klant, de cv-ketel niet meer in storing staat en de storingscode niet genoteerd is. Hierdoor is het vaak onmogelijk om te achterhalen waarom de ketel niet of niet goed werkt. In dat soort gevallen is een vervolgbezoek vaak noodzakelijk.

Wat merk jij van het stookseizoen?

Op kantoor hebben we het vaak over het stookseizoen zodra de temperaturen gaan dalen en mensen hun verwarmingstoestellen weer gaan gebruiken. Merk jij daar in de praktijk ook iets van?

Ja, wij zien vaak dat het stookseizoen weer is gestart aan het aantal meldingen van klanten die met een storing in de kou zitten. Dat aantal neemt toe. We krijgen het dus wat drukker. Overigens betekent een storing niet per definitie dat de klant in de kou zit hoor. Het kan bijvoorbeeld ook om lekkage of geluiden met een piep- of fluittoon gaan. 

Tot slot: welke tips wil je klanten echt meegeven?

Het is belangrijk om in de gaten te houden of de waterdruk van de cv-ketel hoog genoeg is. Zo niet, vul hem op tijd bij. Als de waterdruk namelijk gedurende langere tijd te laag is, kan dit storing geven aan cv-ketel. Dan moet er een monteur langskomen om het op te lossen en dat brengt weer kosten met zich mee. Die kosten zijn makkelijk te voorkomen door een beetje op de waterdruk te letten. Snel verdiend toch?

De tweede tip is het noteren van de storingscode als de cv-ketel niet functioneert. Dit is vaak een letter en/of cijfer. Het is belangrijk om de cv-ketel daarna pas te resetten! Als de code voor het resetten niet genoteerd is dan is een vervolgbezoek vaak (helaas) noodzakelijk. Zonder die code is het vinden van de juiste oplossing voor ons namelijk hetzelfde als zoeken naar een speld in een hooiberg.