ESNW maakt gebruik van cookies
Op de website van ESNW worden noodzakelijke en niet noodzakelijke cookies gebruikt. De noodzakelijke cookies zijn nodig om de website goed te laten werken en informatie te verzamelen over hoe onze site functioneert en wordt gebruikt. De niet noodzakelijke cookies gebruiken wij om social media in onze site te integreren en voor marketingdoeleinden. Meer informatie kunt u lezen in onze privacyverklaring.
actie
Eenmalige onderhoudsbeurt van uw cv-ketel!

Liever geen abonnement? Geen probleem. Eenmalig onderhoud is bij ESNW ook zo geregeld! Meer weten over deze actie.

wachtwoord vergeten registreren

3 tips voor een gezond binnenklimaat

Moeder en dochter samen op de bank

3 Gouden tips voor een gezond binnenklimaat

Een gezond klimaat in huis is van essentieel belang voor uw gezondheid. Helaas gaat het toch bij een hoop mensen juist op dit punt mis. We ventileren onze woningen niet voldoende, we stoken te warm of we laten te weinig natuurlijk licht binnen.  

Daarom heeft ESNW 3 gouden tips op een rijtje gezet om u te helpen een gezonder klimaat in huis te realiseren.

Tip 1: Ventileer doorlopend

Frisse lucht in huis is belangrijk voor uw gezondheid én voor uw woning. Een huis moet namelijk, net als uzelf, kunnen ademen. Door te zorgen voor genoeg frisse lucht in huis beperkt u de kans op extra klachten zoals hoofdpijn, vermoeid- en lusteloosheid en allergische reacties. Goed ventileren kunt u doen door de ventilatieroosters boven uw raam open te laten staan of, als u die niet heeft, een paar ramen tegen over elkaar op een kiertje te zetten.  

Een andere reden om uw huis voldoende te ventileren is om te voorkomen dat het vochtig wordt in huis. Vocht kan zorgen voor schimmels, met alle gezondheidsklachten van dien. Zorg er dus voor dat vocht uw woning op tijd kan verlaten en ventileer voldoende. Lucht uw woning ook wat extra door als uw veel bezoek heeft gehad, zet tijdens het koken de afzuigkap aan en laat het raampje van de badkamer minimaal tot een half uur na het douchen open staan. Heeft u een mechanische ventilatie installatie? Laat die dan ook tijdig reinigen om de lucht in huis fris te houden.

Tip 2: Stook comfortabel, maar niet te hoog

Iedereen is anders, dus ook de ideale temperatuur in huis kan per persoon wat verschillen. Over het algemeen ligt de ideale temperatuur voor veel mensen op 19 of 20 graden. Vaak kunnen we echter makkelijk met een graadje minder af dan we denken. Als we thuis zijn, zijn we meestal van alles aan het doen waardoor onze lichaamstemperatuur wat oploopt. Het is dus aan te raden om eens te proberen of u het eigenlijk wel merkt als u de thermostaat een graadje lager zet dan u normaal gewend bent (bespaard ook meteen op de energierekening!).  

Mensen die echt te hoog stoken, boven de 23 graden, lopen door de droge warmte vaak ook een hoger risico op gezondheidsklachten zoals vermoeidheid, duizeligheid en hoofdpijn.

Tip 3: Meer zonlicht in huis

Zonlicht zorgt voor verwarming van uw woning, is een natuurlijke lichtbron (dus geen extra kosten aan verlichting zolang de zon schijnt) en geeft mensen een positief gevoel en meer energie. Dat positieve gevoel ontstaat doordat ons lichaam meer vitamine D kan opslaan, een hormoon dat invloed heeft op onze stemming.  

Hoewel we vitamine D het beste opnemen door buiten direct in de zon te staan, heeft het zonlicht ook binnen op een indirecte manier effect op ons humeur en onze geestelijke gezondheid. Begin de dag dus in ieder geval door de gordijnen (of jaloezieën) in uw woning lekker open te slaan en zorg dat er voldoende licht uw huis binnen komt!