ESNW maakt gebruik van cookies
Op de website van ESNW worden noodzakelijke en niet noodzakelijke cookies gebruikt. De noodzakelijke cookies zijn nodig om de website goed te laten werken en informatie te verzamelen over hoe onze site functioneert en wordt gebruikt. De niet noodzakelijke cookies gebruiken wij om social media in onze site te integreren en voor marketingdoeleinden. Meer informatie kunt u lezen in onze privacyverklaring.
actie
Eenmalige onderhoudsbeurt van uw cv-ketel!

Liever geen abonnement? Geen probleem. Eenmalig onderhoud is bij ESNW ook zo geregeld! Meer weten over deze actie.

wachtwoord vergeten registreren

De techniek achter een veilige cv-ketel

Man zoekt cv-ketel info op tablet

Een veilige cv-ketel; een technisch verhaal

Veel mensen hebben er geen omkijken naar; de cv-ketel. Zolang het toestel gewoon zijn werk blijft doen is het voor de meeste mensen eigenlijk al lang goed. Want zeg nou zelf, wat kan er nou fout gaan…?

Lekkages door warm en koud water

Een cv-ketel is een complexe installatie met veel verschillende onderdelen. Als deze onderdelen wat ouder worden, of slecht worden onderhouden, kan er lekkage ontstaan. Zo kunnen de leidingen tussen de radiatoren, de warmtewisselaar en het expansievat na verloop van tijd slijten en scheurtjes gaan vertonen doordat ze continue bloot worden gesteld aan warme en koude stromen vloeistof. Om dit te voorkomen en de juiste onderdelen tijdig te vervangen is regelmatig onderhoud essentieel.  

Wat is een expansievat?

Goed om te weten dat een expansievat kan gaan lekken, maar wat doet dat ding nou eigenlijk? Een expansievat vangt warm water op dat uitzet tijdens het opwarmen. Doordat het water uitzet loop de druk in de leidingen op, waardoor deze mogelijk te hoog wordt. Om de leidingen te ontzien zorgt het expansievat er dus voor dat deze drukverschillen beperkt blijven.  

Hoe werkt een expansievat?

Een expansievat is een rond of ovaal vat dat bestaat uit twee delen. In het ene deel zit water en in het andere deel stikstof. De twee worden gescheiden door een membraan (een rubberen vel). Stikstof is een gas dat indrukbaar is. Dat wil zeggen dat er als het ware meer ruimte gemaakt kan worden door meer druk op het gas te zetten. Als het warme water uitzet in het bovenste deel van het vat, drukt dit warme water op het membraan en wordt het gas in het tweede gedeelte van het expansievat samengedrukt. Hierdoor is er wat meer ruimte voor het warme water, waardoor de druk op de leidingen niet toe hoeft te nemen.

Slijtage van de rookgasafvoer

Tijdens het verbrandingsproces in uw cv-ketel ontstaan er rookgassen. Om deze gassen goed af te voeren wordt er gebruik gemaakt van een rookgasafvoersysteem. De rookgasafvoerbuis in dit systeem wordt echter door de stoffen in de rookgassen en de condens die ontstaat aangetast.

Uiteindelijk zal de buis hierdoor gaan slijten. Door de gaatjes en scheuren in de buizen die door de slijtage ontstaan kunnen vervolgens gevaarlijke gassen ontsnappen met ernstige gevolgen voor uw gezondheid. Het is daarom belangrijk om de rookgasafvoerbuis af en toe te laten controleren (bijvoorbeeld tijdens een onderhoudsbeurt) en de buis in zijn geheel te laten vervangen wanneer u uw cv-ketel vervangt.  

Onderhoud cv-ketel

Storing door lage waterdruk

Er kunnen veel verschillende oorzaken zijn voor het in storing vallen van uw cv-ketel. Een veel voorkomende reden is dat de waterdruk van uw ketel te laag is. In de ideale situatie is de waterdruk van uw cv-ketel tussen de 1,5 en 2 bar. Wanneer de waterdruk onder 1 bar zakt is de waterdruk zo laag dat de ketel zijn werk niet meer kan doen. Hierdoor zal dus een storing ontstaan.  

Als de lage waterdruk het gevolg is van een lekkage moet u even contact opnemen met een monteur. Is de lage waterdruk ontstaan omdat de cv-ketel te lang niet is bijgevuld? Dan kunt u er zelf voor kiezen om de ketel bij te vullen; dit kan met een half uurtje gepiept zijn. Als u liever heeft dat er iemand langs komt om u daarbij te helpen, dan kunt u ook even bellen met ESNW. Wij helpen u graag!

Bel ons op: 072 - 512 31 34