ESNW maakt gebruik van cookies
Op de website van ESNW worden noodzakelijke en niet noodzakelijke cookies gebruikt. De noodzakelijke cookies zijn nodig om de website goed te laten werken en informatie te verzamelen over hoe onze site functioneert en wordt gebruikt. De niet noodzakelijke cookies gebruiken wij om social media in onze site te integreren en voor marketingdoeleinden. Meer informatie kunt u lezen in onze privacyverklaring.
actie
Kies voor zekerheid, doe een Gaslek Check!

Denkt u een gaslucht te ruiken of twijfelt u over een gaslekkage in huis? Doe meteen de Gaslek Check van ESNW! Meer weten over deze actie.

wachtwoord vergeten registreren

Koud is niet fout!

Koud is niet fout!

De ideale temperatuur in de slaapkamer, bestaat die? Jazeker en het blijkt dat de meeste mensen graag slapen in een warme slaapkamer. Maar wist je dat een warme kamer er juist voor zorgt dat je slechter slaapt? We hebben gekeken naar de ideale temperatuur en geven hierover nog wat tips.

Warm of koud?

Het verschilt natuurlijk per persoon, maar de ideale kamertemperatuur is rond de 18 graden. Dit is de perfecte temperatuur om goed aan uw slaap te komen. Uit diverse onderzoeken is namelijk gebleken dat een koude slaapkamer ervoor zorgt dat je beter slaapt. Maar waarom? Dit heeft allemaal te maken met onze lichaamstemperatuur. Om goed te kunnen slapen is het van belang dat onze lichaamstemperatuur daalt. Dit lukt alleen als de temperatuur in de kamer laag is en je niet onder stapels van dekens ligt omdat u het koud heeft.

Een paar feiten over te warm slapen

Op het moment dat de slaapkamer te warm is zal je minder lang slapen, kun je onrustiger slapen en dus vaak wakker worden door de nacht heen. Maar het duurt ook langer voor je in slaap valt en dit kan weer voor irritatie zorgen omdat je bang bent te weinig slaap te krijgen.

Voordelen koud slapen

We begrijpen volkomen dat tijdens de wintermaanden iedereen het fijn vindt om een warme kamer of bed te hebben. Maar we willen jullie toch de voordelen voorleggen die komen kijken bij het slapen in een koude kamer. Naast het feit dat u er beter van slaapt, zijn er nog meer voordelen;

  • Wist je dat als het koud is uw stofwisseling beter werkt, hierdoor wordt kans op ziektes verkleind.
  • Op het moment dat je gaat slapen in een koude kamer maakt je lichaam meer melatonine aan waardoor je makkelijker in slaap kunt vallen. Ook is het zo dat je dan vaster slaapt en je meer een uitgeslapen gevoel hebt.
  • Dit ga je vast niet geloven, maar koud slapen voorkomt rimpels. Nu zal je denken hoe dan? Dit komt doordat je lichaam meer hormonen rond pompt als je lichaam afkoelt en één van die hormonen is het anti-verouderingshormoon.
  • Als het lichaam koud is worden er meer calorieën verbrand, want zoals de meeste mensen weten heeft je lichaam meer energie nodig om op de juiste temperatuur te blijven. 
  • Wist je dat uit onderzoek is gebleken dat bij een kamertemperatuur van 16,6 graden men een betere concentratie heeft. Dit komt niet van pas met slapen, maar wel als je nog wilt lezen voor het slapen gaan.

En in de kinderkamer?

De temperatuur in kinderkamers is van nog meer belang omdat het lichaam van kinderen uit zichzelf niet op de juiste temperatuur blijft. Ook hierbij is het zo dat een te warme kamer ook niet goed is. De ideale temperatuur voor kinderen in de eerste twee maanden van hun leven is 18 á 20 graden. Na die twee maanden is het 16 á 18 graden.