wachtwoord vergeten registreren
pand ESNW

De typische werkdag van Hans

De typische werkdag van: Hans, teamleider B&I

Bij ESNW werken veel verschillende specialisten met ieder hun eigen specifieke vakgebied. In de mini-reeks ‘De typische werkdag van:’ nemen we onze klanten mee in de dagelijkse werkzaamheden van onze vakmensen. In dit artikel kijken we mee met Hans, al ruim 35 jaar in dienst bij ESNW en nu Teamleider Bedrijven & Installaties.

Hans, hoe zou jij ESNW omschrijven?

ESNW is een bedrijf dat is gespecialiseerd in het verhelpen van storingen en het onderhoud aan gebouwgebonden installaties. Zakelijke klanten kunnen we bijvoorbeeld helpen met technisch beheer, dus het veilig en duurzaam in stand houden van installaties, We kunnen ook de energievoorziening op ons nemen voor een zakelijke klant.

De hele organisatie is er feitelijk op gericht de klant snel en vakkundig te kunnen helpen. Zakelijk of particulier, onze monteurs staan klaar voor al onze klanten. Dat is voor mij wel belangrijk. Trouwens ook leuk; ESNW bestaat alweer 45 jaar in 2018, dat zegt toch ook wel iets!

Wat is het verschil tussen monteur / installateur?

Het onderhoud waarin monteurs gespecialiseerd zijn vindt plaats in het hart van de cv-ketel. Daarentegen hebben installateurs juist meer algemene kennis van de cv-installatie; dat is een ander vakgebied. Een installateur kan eigenlijk wel vergeleken worden met een huisarts, een monteur bijvoorbeeld meer met een hartchirurg. Het is dus belangrijk dat onderhoud door een monteur van een gecertificeerd bedrijf wordt uitgevoerd, niet door een installateur en dat installaties door een vakkundig installateur worden gedaan.

Een ESNW monteur komt dus alleen langs voor onderhoud?

Een ESNW monteur komt niet langs om een toestel te installeren, maar voor het onderhoud inderdaad. Voor de installatie komt er een gecertificeerd installateur. Maar onze monteurs komen niet alléén voor onderhoud. Ze kunnen ook langskomen om klanten te adviseren, bijvoorbeeld over hoe klanten energie kunnen besparen. De mogelijkheden zijn per klant verschillend, maar onze monteurs komen graag langs om mee te denken over die mogelijkheden.

Wat zijn dat dan voor energiebesparende tips?

Dat kan erg wisselen per klant; de behoeften en de omstandigheden, zoals het pand dat door een klant wordt gebruikt, niet steeds hetzelfde waardoor het advies ook varieert. Maar een voorbeeld van een advies kan bijvoorbeeld betrekking hebben op de radiatoren.

Het is van belang dat de radiatoren gelijkmatig warm worden vanaf de zijde, waar het warme water de radiator instroomt. Daarna moet het geleidelijk van boven naar beneden, dus in zijn geheel, warm worden. Is er een radiator die sneller warm wordt dan een andere? Dan is er een inregelingsprobleem; dat kan door een vakman worden opgelost waardoor alles weer efficiënt gaat werken. Dit is wel een tijdrovende aangelegenheid dus het brengt de nodige kosten met zich mee. Toch is het wel slim om dit te laten doen omdat het uiteindelijk juist geld kan besparen.

Maar zoals gezegd wisselt zo’n advies per klant. Het komt bijvoorbeeld ook wel voor dat de radiatoren niet of nauwelijks warm worden en een woning of werkplek wel op temperatuur is. Dat betekent dat de cv-ketel niet of nauwelijks hoeft te branden om het warm te houden en dat is natuurlijk al helemaal prima.